یکی دیگر از نکات ریز اما بسیار مهم در هنگام تولید محتوا توجه به اهمیت و تنوع فرمت ها است. در صورتی که  نوع فایل و فرمت مناسب را انتخاب نکنید. فایل شما غیر قابل استفاده خواهد بود و یا دیگران برای باز کردن محتوای شما به زحمت خواهند افتاد. هم جنین شناخت انواع محتوا به شما کمک می‌کند فایلی با بازدهی بالا و کارآمد تولید کنید.

انواع فایل و تنوع فرمت های محتوا

به طور کلی محتوای اموزشی به دو دسته کلی سخت و نرم تقسیم می‌شوند. محتوای سخت شامل جزوه، کتاب، بروشور، پوستر، بنر، ماکت، مدل و ... می‌شود که تا کنون کم وبیش در کلاس های درس مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

اما محتوا نرم یا همان محتوای دیجیتال دارای تنوع بیشتری است. که شامل انواع محتوای متنی، صوتی، تصویری، چندرسانه ای، شبیه ساز، مدل سه‌بعدی، اپلیکیشن، وبسایت و وبلاگ های آموزشی میشود.

هر نوع از این فایل ها دارای چندیدن زیر مجموعه و هر زیر مجموعه دارای چندین فرمت تولید و ذخیره سازی است. که اشنایی با انها به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

هم چنین برای تولید و یا استفاده از هر کدام از انوع محتوا شما نیاز به یک نرم‌افزار خواهید داشت. که در ادامه بهترین نرم افزار های تولیدی محتوا برای کامپیوتر و موبایل معرفی خواهیم کرد.

برای مثال اگر با فرمت های مختلف عکس آشنا باشید. به شما کمک می‌کند بیشترین کیفیت و کمترین حجم را برای تولید محتوای خود استفاده کنید.

به زودی مطالب بیشتری در باره انوع فرمت ها و ویژگی آنها در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

انواع فایل و تنوع فرمت های محتوا

مطالب مرتبط


ملزومات تولید محتوا


فرابند تولید محتوا