عنوان 

کاربرد مدل های سه بعدی در آموزش های فنی با

طراحی و ساخت کتابخانه مدل های سه بعدی ( VR & AR ) در بستر اینترنت

چکیده

این کتابخانه سه بعدی شامل بخشی از تجهیزات کارگاه‌های مکانیک خودرو و تاسیسات گاز است در بستر اینترنت ایجاد شده. به طوری که هنر آموزان و هنرجویان بتوانند مدل ها را هر زمان و هر مکان دانلود و با استفاده از گوشی هوشمند خود باز کرده و استفاده کنند.

 


 


فهرست مطالب

مقدمه.........................................................................................................................7

فصل اول: شناخت نیاز و تعریف مسئله..............................................................................8

1-1-شناخت حدود بحرانی مسئله....................................................................................9

2-1-زمینه سازی برای خلاقیت.........................................................................................9

4-1-تکمیل الزامات و دسته بندی آنها تعیین اولویت ها..........................................................10

5-1-درخت نیاز ها.........................................................................................................11

فصل دوم: انتخاب نرم افزار ها و فرمت طراحی....................................................................12

1-2- نرم افزار های موجود برای طراحی مدل های سه بعدی در کامپیوتر:................................13

2-2- نرمافزار های موجود برای نمایش فایل سه بعدی در موبایل:...........................................13

3-2- نرم افزارهای مناسب برای نمایش فایل های سه بعدی در موبایل:.................................14

4-2-بررسی فرمت های موجود: ....................................................................................15

5-2-انتخاب فرمت مناسب: ...........................................................................................15

فصل سوم: طراحی مدل ها و ساخت کتابخانه..................................................................16

1-3- طراحی مدل های مورد نیاز:....................................................................................17

2-3- طراحی و ساخت کتاب خانه:.................................................................................20

فصل چهارم: روش های استفاده و نمایش......................................................................21

1-4- نمایش ساده:....................................................................................................22

2-4- نمایش به صورت واقعیت مجازی(VR):.....................................................................22

3-۴- نمایش به صورت واقعیت افزوده(AR):......................................................................23

 

مقدمه
در دوران کرونا بدترین اتفاقی که برای آموزش و پرورش رخ داد تعطیلی مدارس بود. اما این اتفاق بد مانند هر حادثه ای جنبه های مثبتی نیز دارد. از جنبه های مثبت این اتفاق حرکت اجباری آموزش و پرورش به سمت آموزش مجازی بود. آموزش مجازی به نوبه خود مزایا و معایبی دارد. یکی مهم ترین معایب آن دوری از تجهیزات و امکانات مدرسه و کاهش حواس درگیر در آموزش است. به همین دلیل هنرجویان و هنرستان ها بیشترین ضربه و آسیب ممکن را از این اتفاق متحمل شدند. همین امر من را به این فکر وا داش ت تا از تخصص خود در طراحی جامدات استفاده کنم و به طراحی مدل های سه بعدی از تجهیزات آموزشی فنی و حرفه ای بپردازم. بدین منظور کتابخانه ای شامل مدل های سه بعدی طراحی و ایجاد کردم. تا در دوران کرونا و پس از آن بخشی از نیاز دانش آموزان به تجهیزات هنرستان را جبران کند. همچنین به کمک این کتابخانه و کارگاه مجازی به راحتی می توان تجهیزات آموزشی را به مراکز آموزشی که فاقد تجهیزات الزم هستند انتقال داد تا قدمی به سمت عدالت آموزشی برداشته شود. طراحی این مدل های سه بعدی به وسیله نرم افزار های پیشرفته مهندسی نظیر سالیدورک، کتیا و اتوکد صورت می پذیرد، که فرایندی بسیار وقت گیر و حساس است. فایل نهایی قطعات طراحی شده با فرمت های خاصی که برای تلفن همراه قابل خواندن باشد ذخیره شده و به کمک نرمافزار های مختلف به روش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی قابل استفاده است.
کاربرد مدل های سه بعدی در آموزش های فنی